Tuesday, March 6, 2012

Ear Wax

Semalam pergi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk mengeluarkan ear wax. Charge yg dikenakan adalah berpatutan dan berbaloi. Maklum laa ear wax keras nak mampus dan makin tersumbat serta membuat pendengaran tidak berapa jelas. Sesiapa nak pergi ke PPUM untuk membuang ear wax atau masalah berkenaan mengenai telinga..sila terus ke klinik Ear, Nose and Throat (ENT).

Charge yang dikenakan..untuk berjumpa specialist berserta khidmat rawatan pertama sebanyak RM15 dan ear drops RM5. Rawatan kali kedua pula sebanyak RM15. Jadi total kos rawatan adalah RM35. Murahkan.! Bagi pesakit yg pertama kali utk menerima rawatan ENT akan di charge lebih..alaa tak sampai RM50 pun.

Rawatan pertama, doktor akan check telinga dan kita diarahkan 4 kali sehari fill ear drops ke telinga bg soften ear wax. Susulan rawatan kali kedua pula adalah untuk mengeluarkan ear wax.

Doktor akan menggunakan alatan macam sedutan untuk mengeluarkan ear wax. Selepas ear wax terkeluar..korang akan rasa pening sekejap. Ye laa kan ear wax dah lama berkepuk di gegendang telinga. Rasa pening2 lalat sekejap aje..xdek laa lama mana pun. Dan yg penting sekali pendengaran lebih jelas membuatkan kita rasa selesa untuk berbicara.

Untuk kepastian lebih lanjut, aku tanya doktor macammana cara nak buang ear wax kat rumah.
Inilah jawapan doktor; kita tidak diperlukan untuk mengorek bagi mengeluarkan ear wax dgn menggunakan cutton bud dan sebagainya. Sebaliknya membersihkan kawasan telinga dengan baby oil. Ear wax akan terkeluar dengan semulajadinya.
Kesimpulan, baru aku tau...selama ni aku dok korek bknnya keluarkan ear wax tapi lagi menolak ear wax ke dalam gegendang.

Errkkk..apa motif sebenarnya aku nak tunjuk maganize tu jugak?

No comments:

Post a Comment